איך לבחור אופניים?
אז איך בוחרים אופניים? 'גוגל' למשל זורק 3,290,000 כניסות... ואם אין לכם זמן לעשות דוקטורט, קבלו כמה טיפים להתאמה המיוחלת בין אדם מכונה, ותקציב...
רכיבה באופניים ידועה כבריאה מאד ללב. למעשה, די אף במבט חטוף בהיצע המהמם של טכנולוגיות חדשניות ושלדות-אופניים-בתצורת-מדע-בדיוני כדי להעלות את הדופק...
עוד תופעה קרדיולוגית שכיחה - בקניית אופני איכות בעיקר - היא כאב הלב הבלתי נמנע למראה מודל חדש נוצץ ומשוכלל יותר שעוקף אתכם בסיבוב כמה חודשים יותר מאוחר...
ואם להייטיב עם הלב עסקינן הרי 'בריאוטיפ' מס' 1, שהוא ייחודי לאיבחון זה מפי אלי סדרס, ראש תחום הספורט ב'נטוגרין': רכיבת שטח אגרסיבית מחייבת לפיתה איתנה של הכידון, לעיתים לפרקי זמן ממושכים, מה שעלול להקפיץ את לחץ הדם. לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם כדאי להימנע משטח אגרסיבי ואולי להעדיף קניית אופני כביש (שהם גם מכשיר ייעודי יותר לפיתוח ולשיקום כושר). מאידך, מודעות לבעייה ושיחרור הלפיתה כשניתן (קטעים נוחים) תאפשר רכיבת שטח מתונה גם לסובלים מלחץ-דם
כמו כל החלטה גורלית בחיים גם קניית אופניים היא אומנות הפשרה בין מה שאת/ה רוצה למה שאת/ה יכול...
לאבחון האופניים של NetoGreen לחץ כאן
" דע את עצמך" אמר סוקרטס (או שמא אפלטון?) ובשפת אנשי האופניים: האם אתה כבישון (אופני כביש) או שטיחון (...שטח)
אם אין לך ניסיון קודם, מומלץ להתנסות בשני סוגי הרכיבה. ברוב החנויות הרציניות ניתן לשאול אופני מבחן למספר ימים. מומלץ להתנסות ברכיבה בחברת חבר/קבוצה מנוסים.
מקובל שרכיבת כביש מסוכנת הרבה יותר, אבל: תאונות כביש קטלניות מגיעות תמיד לכותרות, בעוד שפציעות רציניות בשטח המסתיימות בבתי חולים אינן מדווחות בד"כ.
לאחרונה נסללים בפארקים שבילי אופניים המאפשרים בריחה מהכביש הסואן ואימון בטוח יחסית.
אם אתם חובבי 'ספינינג' יש לשער שרכיבת אופני כביש תתאים מבחינת מהירות וכושר. ככל שאתם 'הרפתקנים' יותר ובעלי קואורדינציה גבוהה יותר נראה שתהנו לרכב בשטח מאתגר, כל זאת בכפוף למגבלות בריאותיות. זכרו כי בשטח 'לא לומדים אם לא נופלים' לכן לסובלים מפריקות כתף או אוסטיאופורוזיס לא מומלץ לרכוש אופני שטח 'אקסטרימיות' AM ומעלה.
כלל זהב בטיחותי: מאד לא מומלץ לרדת לשטח עם אופניים מאיכות ירודה (אופני 'מדבקה'). ב'יוטיוב' תוכלו לראות סרטונים של אופני 'מדבקה' בהם התפרקה השילדה באיזור המזלג הקדמי, או שהמתלה האחורי קרס. לכן בתקציב נמוך מ 1500 ₪ כדאי לרוכבי שטח לחפש אופני איכות מיד שניה.
במבט שטחי ניתן לסווג את סוגי האופניים בהתאם לשטח הרכיבה, לפי רוחב הצמיגים מ 23 מ"מ הדקיק באופני כביש ועד 3 אינצ'ים כרסתניים למירוצי דאון-היל .
הנה סקירת ביעף 'מהקל אל הכבד' לקובץ מפורט יותר
כביש ודרך כבושה - אופני כביש, סייקלו-קרוס (אופני כביש שמותאמים טיפה לשטח), דו-שימושי(היבריד) או סיטי-בייק.
אופני הרים, (80% מהמכירות) קרוס-קאנטרי XC ללא בולם אחורי ('זנב קשיח'). זנב-קשיח פירושו בולם זעזועים רק במזלג מלפנים.
מכאן ואילך יופיעו אופני הרים בעלי 'שיכוך מלא' FULL SUSPENSION לרכיבה בשטח קשה יותר (או סתם ל'פינוק הרוכב), כלומר בולמי מזלג קדמי (כמובן) וגם מתלה אחורי (בעל חוליות נעות) הנע מעלה-מטה בתגובה לפני השטח ומרוסן בבולם זעזועים משל עצמו:
קרוס-קאנטרי(XC עם בולם אחורי לא אגרסיבי XC ).
שבילים - לעבודת שטח מאומצת יותר, אול-מאונטיין AM, פרי-רייד FR לקפיצות ופעלולי-שטח ולסיום דאון-היל DH (רק לבעלי עצמות ברזל, הזרקת אדרנלין כפולה שהם גם חובבי באנג'י, רכבות הרים ואיגרוף תאילנדי...)
אם גם לאחר התנסות אינכם 'סגורים' על שטח או כביש ואתם רוצים לשלב גם כושר וגם רב-שימושית כדאי לנסות אופני סייקלוקרוס- זן כבישי שהותאם ל'נגיסה' גם בשבילי עפר בעזרת צמיג כביש-שטח, ועם או בלי בולם קדמי קצר מהלך (עד 100 מ"מ). אם יאזל הדלק בעולם, זה אולי כלי התחבורה המומלץ.
אם מהירות טהורה וכושר קוסמים לכם, ודאי החלטתם אופני 'כביש' ואז במוקדם או במאוחר תיתקלו ב'שיגעון הקארבון'- שילדת סיבי פחמן ששימשו עד לפני עשור בעיקר במטוסי קרב.
מקסים בורלוצקי אלוף ישראל בכביש 2005, 2008 וטכנאי אופניים ב'עמית לוינזון' מסביר שמתקציב 10,000 ₪ ומעלה יש מצב לשילדת קארבון (פחם) המעניקה גם קשיחות וגם 'רכיבת קטיפה' "מתחת ל 8000 ₪ עדיין כדאי אופני אלומיניום איכותיים כשהתקציב הנחסך מושקע בשידרוג רכיבי מפתח כמו גלגלי איכות ומעביר הלוכים אחורי. עם זאת כדאי לחפש מבצעים מיוחדים: שילדת קארבון במידה הנכונה משנתון קודם, או יד שניה בת מס' חודשים.
אם לשטח מועדות רגליכם (אופני הרים) צומת ההחלטה החשובה היא: זנב קשיח (בולם קדמי בלבד) או 'שיכוך מלא' (בולמים קדמיים ואחוריים. ) אז נכון שמתלה (בולם) אחורי מוסיף מעט משקל, מחיר וחלקים נעים המעלים סיכוי לתקלות, אבל הוא מעניק פינוק שווה גם בשטחים לא קשים, אחיזת קרקע משופרת, ולכן מהווה יתרון ברכיבות שטח ארוכות. רק אם אתם 'ספרטנים' , בעלי כושר טוב, חובבי מהירות/מירוצים ובעלי (סליחה..) ישבן קשוח לכו על הרים XC זנב קשיח. הזן הפופולארי היום, ובצדק, הוא בהחלט אופני שטח בעלי שיכוך מלא.
מתקציב של 5000 ₪ ומעלה גם תקבלו מערכות שיכוך שאכן 'משכיחות' מצויין את מהמורות השטח.
מסביבות 8000 ₪ ומעלה ברירת המחדל המסתמנת כטובה ביותר למי שרוצה ליהנות 'מכל העולמות' היא אופני אול-מאונטיין AM (שיכוך מלא כמובן) איכותיים וקלים שיאפשרו (אחרי רכישת עוד זוג צמיגים דקים יותר ומהירים ו'נעילת בולמים' בקליק של כפתור) אפילו דהירה מכובדת בכביש.
כלל מקדים לבחירת האופניים המתאימים הוא... לא לבחור את הלא מתאימים!
אתם בטח לא רוצים מפלצת דאון-היל בת 22 קילו כדי לעשות קצת כושר בפארק ולגנוח עם כל פדאל...דסקסו עם יותר ממוכר מנוסה אחד את צרכיכם ותקציבכם ובקרו בלא פחות משלוש חנויות המציעות פירמות שונות. כמובן שהמוכר יהלל תמיד את מה שיש לו במלאי... אבל אם הוא משמיץ או מבטל מתחרים איכותיים (טראק, ג'יאנט, GT ספשלייזד, קנונדייל, פינארלו, סקוט, רידלי KHS פוקוס, פוג'י וכד') כדאי לחפש מישהו בעל קצת יותר אינטגריטי
בבולמים המשוכללים ביותר ניתן 'לנעול בולם' (בעיקר קדמי- לטיפוס יעיל בעלייה), לשנות בכפתור מיוחד את קשיחות הקפיץ- (קפיץ רגיל או קפיץ תא אוויר דחוס) בהתאם לתנאי השטח, לשלוט באורך מהלך הכיווץ, במהירות הכיווץ ואף במהירות חזרת הבולם (ריבאונד) ואפילו 'לבקש' מהבולם החכם להתעלם ממהמורות קטנות ולהגיב רק ל'בומבות' קטלניות. נראה שבולמים נשלטי פקד אלקטרוני הם רק עניין של זמן...בקיצור מדובר במדע שלם המרתיע טכנופובים ובצדק. כאן בא לעזרתנו טיפ 'הייטקי' חכם מאין כמוהו "בקש לכוון בולמים בהתאם למשקלך ולהוראות היצרן- (בדרך כלל כמה 'קליקים' ממצב 'נעול') ואל תיגע!
שלדת קארבון משובחת לאופני שטח עדיין מחייבת תקציב מבהיל של משהו כמו 15000 ₪ וצפונה כך שהבחירה השפוייה היא עדיין שלדת אלומיניום מבית טוב.
לאבחון האופניים של NetoGreen לחץ כאן
התכנים המופיעים בדף זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד, לא ניתנו על ידי מוסד רפואי, אינם מהווים חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.